Nepřesnosti v popiscích

…českých DinoParků

Minulý týden jsem podruhé v životě, opět po čtyřech letech, navštívil DinoPark ve Vyškově. Tato cesta mne pochopitelně přiměla i ke „zkouknutí“ informací o dinosaurech, dostupných v brožurách a časopisu, který DinoPark vydává. Jak se dalo očekávat, drobných chyb a nepřesností tam bylo poměrně hodně, i když v drtivé většině nikoliv závažných. Dovolil jsem si tedy udělat malý osobní přehled těchto minel, který může napomoci návštěvníkům udělat si lepší představu a tyto chybky případně odhalit. Předesílám však, že tento výčet nemá za cíl nijak zdiskreditovat samotný park, jehož návštěvu (ať už ve Vyškově, Plzni, Ostravě nebo Praze) vcelku doporučuji. Samozřejmě jde i v tomto případě spíše o zábavu než o poučení na vyšší úrovni, o to tu však ostatně ani nejde. Pojďme tedy zkonfrontovat některé informace z oficiálních letáků parku s dnešním stavem znalostí. Postupovat budeme abecedně, podle rodových jmen dinosaurů i jiných pravěkých organismů…

Allosaurus – špatná datace (svrchní jura ano, ale nežil před 153-135 miliony let, nýbrž asi 155-145 miliony let). Ostatně jura je dnes datována na 199,6 – 145,5 milionu let, před 135 miliony let už tedy 10 milionů let panovalo období křídy. Dále, rod Allosaurus nežil ani v Tanzanii, ani v Austrálii (pouze snad jakési příbuzné taxony), zato ale mohl žít v Portugalsku. Tedy USA a Portugalsko.

Ankylosaurusvelká chyba v dataci (74-47 mil. let je samozřejmě nesmysl a nejspíš jen chyba z nepozornosti, dinosauři určitě nepřežili až do eocénu). Tedy správná datace je 68-65,5 mil. let. Co se týče místa výskytu, v Kanadě nebyly průkazné fosílie ankylosaura dosud objeveny.

Apatosaurus – žádná velká chyba (byť maximální délka mohla být asi až 26 metrů).

Brachiosaurus – opět neodpovídá datace (spodní údaj 140 mil. let je již 5 milionů let probíhající křída, nikoliv svrchní jura). Přímo rod brachiosaurus (B. altithorax) je znám pouze z území USA, v Tanzanii to byl příbuzný Giraffatitan a v Alžíru i Portugalsku pouze Brachiosauridae indet. Neodpovídá také popsaný příběh – mláďata sauropodů se líhla bez dozoru a ochrany rodičů, nežila se stády. Samci se nejspíš ke stádům připojovali až v dospělosti a jen na čas, možná v období páření.

Ceratosaurus – opět datace, správně je zhruba 150-148, 144 mil. let už je počátek křídy. Ceratosauři mohli žít také v Tanzanii a Portugalsku, ale s jistotou to zatím není známo.

Coelophysischyba v názvu (uvedeno je „Coleophysis“), doba existence je o 10 mil. let pozdější, asi před 216-210 mil. let.

Compsognathus – opět datace, správně je asi před 152-148 mil. let; 145-140 je již počátek křídy. Maximální délka byla ovšem větší, asi 1,4 metru (větší jedinci než původní „trpaslík“ ze Solnhofenu byli objeveni ve Francii).

Chasmosaurus – v podstatě vše odpovídá.

Deinonychuszcela špatná datace – nejde o svrchní křídu (70-65 mil. let), ale o spodní křídu (asi před 119-108 mil. let). Rozhodně pak nejde o Mongolsko (nejspíš záměna s velociraptorem), nýbrž souvrství Cloverly a Antlers v Montaně, Wyomingu a Oklahomě v USA. Délka činila maximálně asi 3,4 metru, nikoliv 5 metrů.

Diplodocus – datace už víceméně odpovídá, dolní hranice by byla asi kolem 148 mil. let. Maximální délka mohla u druhu Diplodocus hallorum (dříve Seismosaurus hallorum) dosahovat až 33 metrů.

Dolichorhynchops – víceméně odpovídá.

 

Polykotylidní plesiosaur druhu Dolichorhynchops osborni, menší dravec severoamerických svrchnokřídových moří. Kredit: Nobu Tamura a Wikimedia Commons (http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dolichorhynchops_BW.jpg).

 

Edmontonia – maximální délka činila až 6,6 metrů, nikoliv jen 5. Datace může být 76-65 mil. let, tento rod se zřejmě dožil konce křídy. Výskyt v Kanadě, ale zřejmě i v USA.

Edaphosaurus – nejde o dinosaura, nýbrž pelykosaura, ale to není třeba uvádět. Každopádně pozor na chybu v dataci (spodní perm datujeme na 260,4-251,0 mil. let; je však uvedeno 290-151 m. l.). Edafosauři nicméně žili v období před asi 300-265 mil. let. Také by bylo zajímavé doplnit, že edafosauři byli objeveni i na dvou místech v ČR (Nýřany u Plzně a Zbýšov u Brna).

Giganotosaurus – datace byla zpřesněna na ca. 97 milionů let (uvedeno 112-90 mil. let), maximální délka byla zřejmě i větší (až 14,5 metru), ale ověřená hodnota odpovídá.

Iguanodon – datace mnohem spíše kolem 130-120 mil. let, max. délka až 13 metrů.

Tyrannosaurus – datace souhlasí, z výskytu nicméně můžeme vyškrtnout Čínu (kde byl velkým tyranosauridem Zhuchengtyrannus a Tarbosaurus, samotný rod Tyrannosaurus spíše nikoliv – jde jen o špatně určitelné fosilní zuby).

Maiasaura – datace spíše 76-74 miliony let.

Mamenchisaurus – datace by měla být vyšší, asi před 160-145 miliony let. Délka největších jedinců zřejmě činila i přes 30 metrů.

Oviraptor – datace s mnohem užším rozpětím, zhruba kolem 75 mil. let.

Ornithomimus – délka činila asi 3,5 metru.

Pachycephalosaurus – datace před 68-65,5 mil. let.

Parasaurolophus – datace 76,5-73 mil. let, max. délka až 10 metrů, útok troodonů (kompozice modelů) není vzhledem k velikostním poměrům pravděpodobný (tedy asi stejně, jako že na slona neútočí šakali).

Pteranodon – datace 86-84 mil. let, max. rozpětí až 9 metrů, v Kanadě nebyl zatím potvrzen.

Protoceratops – datace činí asi 83-72 mil. let.

Segnosaurus – v podstatě odpovídá.

Stegosaurus – datace 155-150 mil. let, maximální délka až 13 metrů u extrémně velkých jedinců.

Styracosaurus – datace pouze 76,5-75 mil. let.

Triceratops – víceméně odpovídá.

Troodon – délka činila až 2,5 metru.

Velociraptor – datace 75-71 mil. let, byl prokazatelně opeřený (což model nereflektuje).

Wollemia – nejstarší zkameněliny této rostliny jsou staré asi 200 milionů let.

 

Odkazy:

http://www.dinopark.cz/

 

Advertisements

1 komentář

Filed under Recenze a hodnocení, Ze života

One response to “Nepřesnosti v popiscích

  1. Děkuji za komentář. Therizinosaurus, jak asi sám víš/víte byl dlouhý spíše nějakých 10 – 12 metrů. Velociraptoři by šantungosaura nejen nelovili (jediné dupnutí tohoto hadrosaurida by z nich udělalo kaši), ale hlavně žili v jiné době a na jiném místě (přibližně o 5 milionů let a minimálně několik stovek až tisíc kilometrů)…

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s