Kdo byl prvním dinosaurem?

Aneb Záhadný praotec veleúspěšné dynastie

Ještě na počátku tohoto tisíciletí byli nejstarší známí dinosauři objevováni v sedimentech z období raného svrchního triasu (zhruba v době před 234 až 225 miliony let). Dlouho byly za nejstarší pravé dinosaury považovány druhy známé z argentinského souvrství Ischigualasto, datovaného dnes do doby před asi 231,4 milionu let.[1] To se týkalo například slavných druhů Herrerasaurus ischigualastensis nebo Eoraptor lunensis, archaických dinosaurů, kteří nemohou chybět v žádném dinosauřím atlasu. Před dvěma lety bylo nicméně odhaleno, že dinosauří fauny z brazilského souvrství Santa Maria je ještě zhruba o 2 miliony let starší, protože radiometrické datování určilo stáří těchto sedimentů na 233,2 milionu let.[2] Nejstaršími známými dinosaury se proto staly druhy jako Staurikosaurus pricei, Saturnalia tupiniquim nebo Buriolestes schultzi. Doba vzniku dinosaurů byla tedy kladena do geologického věku karn (před 237 až 227 miliony let)[3], a to platilo zhruba až do roku 2000. Pak najednou nastala velká změna a původ skupiny Dinosauria byl posunut zpět o celých 10 nebo dokonce 15 milionů let. Tehdy byl v polském Slezsku objeven pravěký plaz, který má oblast svého objevu i ve jméně, a toto jméno předal celé velké skupině archosaurů, kteří jsou nejbližšími příbuznými „pravých“ dinosaurů. Jmenují se silesauridi a oním polským druhem je Silesaurus opolensis, vykopaný v Krasiejowě nedaleko Opolí (kde se autor blogu v letech 2007 a 2010 podílel na vykopávkách). Silesaurus byl objeven právě v roce 2000 a formálně jej popsal paleontolog Jerzy Dzik o tři roky později.[4] Tento štíhlý plaz chodil po vzpřímených nohách, měl dlouhý krk a úzkou hlavu. Zuby byly kolíkovité a na okraji čelistí se nacházel kostěný okraj, který nejspíš sloužil k trhání rostlinné potravy. Při délce kolem 2,3 metru dosahoval silesaurus hmotnosti asi 30 kilogramů.[5] V případě potřeby se pravděpodobně mohl vztyčit i na zadní a utíkat bipedně. Žil v období svrchního triasu, asi před 230 miliony let, takže byl zhruba stejně starý jako dinosauři ze souvrství Ischigualasto.[6] Sám rozhodně předkem skupiny Dinosauria nebyl, přesto přivedl paleontology na správnou stopu.

———

Asilisaurus kongwe byl vzhledově typickým zástupcem čeledi silesauridů, dinosauriformů blízce příbuzných „pravým“ dinosaurům. Jednalo se o štíhlého, pohyblivého archosaura, který žil v období středního triasu (asi před 245 miliony let) na území dnešní africké Tanzanie. Slavnější Silesaurus opolensis, jehož fosilie byly objeveny v polském Slezku, žil zhruba o 15 milionů let později. Kredit: Smokeybjb; Wikipedie (CC BY-SA 3.0)

———

Postupně byly totiž objevováni či zpětně identifikováni další zástupci silesauridů, a to z několika různých kontinentů. Ukázalo se, že nešlo o vzácnou skupinu archosaurních plazů, ale že byli naopak značně rozšíření a evolučně úspěšní. Silesauridní dinosauriformové se totiž objevili už na počátku triasu a vyhynuli až na jeho konci, existovali tak po dobu více než 40 milionů let.[7] Další zajímavý objev tohoto druhu přišel opět z Polska, a to v roce 2010, kdy byly ze Svatokřížských hor popsány fosilní otisky tříprstých stop potenciálního dinosauromorfa (snad silesaurida nebo dokonce archaického dinosaura) z vrstev starých asi 246 milionů let.[8] Vzhledem ke geologickému stáří těchto ichnofosilií však byla jejich systematická příslušnost zpochybňována. Ve stejném roce byla ale z africké Tanzanie popsána kostra plaza, který je dnes považován za nejstaršího známého silesaurida. Obdržel vědecké jméno Asilisaurus kongwe a jeho stáří činí asi 247 až 242 milionů let.[9] Fosilie byly objeveny v souvrství Manda Beds z období středního triasu a patřily asi 1 až 3 metry dlouhému silesauridovi, dosahujícímu hmotnosti zhruba 30 kilogramů.[10] Zajímavé je, že ze stejného souvrství pochází i fosilie dalšího dinosauriforma, který dostal v roce 2013 vědecké jméno Nyasasaurus parringtoni a při stáří kolem 243 milionů let by mohl být zdaleka nejstarším známým „pravým“ dinosaurem.[11] Bohužel objevený fosilní materiál není dostatečně diagnostický, takže nevíme s jistotou, zda se skutečně jednalo o dinosaura, silesaurida nebo vývojově primitivnějšího dinosauromorfa. Přesto již díky africkým objevům víme jistě, že dinosauři museli existovat nejméně o 10 milionů let dříve než dosavadní „rekordmani“ z Brazílie. Důvod je prostý – čeleď Silesauridae je skupinou vývojově nejbližší k dinosaurům a sdílí s nimi společného předka.[12] Z toho vyplývá, že zástupci obou skupin, Dinosauria a Silesauridae, již před 245 miliony let museli existovat! První drobní dinosauři, skromná předzvěst budoucích vládců pevnin, se tedy objevili již v době, kdy ještě doznívaly neblahé následky největšího vymírání v dějinách planety, které se odehrálo na přelomu permu a triasu v době před 252 miliony let. I když tedy nezapočítáme mezi dinosaury ptáky, kteří jsou ale nepochybně specializovanou skupinou teropodů, stále nám vychází, že dinosauři existovali na naší planetě po dobu asi 180 milionů let. Je třeba dodávat něco dalšího?

———

Foto do bloco com o buriolestes Foto Flavio Lopes (Ufrgs).jpg

Fosilie vývojově primitivního sauropodomorfa druhu Buriolestes schultzi, popsaného roku 2016 ze sedimentů brazilského souvrství Santa Maria. Spolu s několika dalšími dinosaury, popsanými z tohoto geologického souvrství, představuje buriolestes zatím nejstaršího zástupce skupiny Dinosauria, známého podle kosterních fosilií. Jeho stáří činí zhruba 233,2 milionu let. Kredit: ULBRA Canoas; Wikipedie (volné dílo)

———

Short Summary in English: Silesauridae is a family of archosaurs that are the nearest relatives of the Dinosauria, so they shared an immediate common ancestor. If the first silesaurids had originated about 245 million years ago in the Middle Triassic, than the Dinosauria must have too. Hence, the first dinosaurs likely emerged about 10 million years earlier than previously thought.

———

Odkazy:

https://en.wikipedia.org/wiki/Silesauridae

https://en.wikipedia.org/wiki/Dinosauriformes

https://en.wikipedia.org/wiki/Dinosauromorpha

http://fossilworks.org/bridge.pl?a=taxonInfo&taxon_no=163003

https://www.nationalgeographic.com/news/2010/3/100303-dinosaurs-older-than-thought-10-million/

https://www.nationalgeographic.com/news/2012/12/121205-oldest-dinosaur-found-tanzania-science-archaeology/

———

[1] Martinez R. N., Sereno P. C., Alcober O. A., Colombi C. E., Renne P. R., Montanez I., et al. (2011). A basal dinosaur from the dawn of the dinosaur era in Southwestern Pangaea. Science. 331 (6014): 206–210.

[2] Langer, M. C.; Ramezani, J.; Da Rosa, Á. A. S. (2018). „U-Pb age constraints on dinosaur rise from south Brazil“. Gondwana Research. X (18): 133–140. doi: 10.1016/j.gr.2018.01.005

[3] Viz http://www.stratigraphy.org/ICSchart/ChronostratChart2020-01.pdf

[4] Dzik, J. (2003). „A beaked herbivorous archosaur with dinosaur affinities from the early Late Triassic of Poland“ (PDF). Journal of Vertebrate Paleontology. 23 (3): 556–574. doi: 10.1671/a1097

[5] Holtz, Thomas R., Jr.; Rey, Luis V. (2007). Dinosaurs: The Most Complete, Up-to-Date Encyclopedia for Dinosaur Lovers of All Ages (Aktualizovaný internetový dodatek). New York: Random House. ISBN 978-0-375-82419-7.

[6] Martin Qvarnström; Joel Vikberg Wernström; Rafał Piechowski; Mateusz Tałanda; Per E. Ahlberg; Grzegorz Niedźwiedzki (2019). „Beetle-bearing coprolites possibly reveal the diet of a Late Triassic dinosauriform“. Royal Society Open Science. 6 (3): Article ID 181042. doi: 10.1098/rsos.181042

[7] Langer, M. C.; Ezcurra, M. D.; Bittencourt, J. S.; Novas, F. E. (2010). „The origin and early evolution of dinosaurs“. Biological Reviews. 85 (1): 55–110. doi: 10.1111/j.1469-185X.2009.00094.x

[8] Brusatte, S. L., Niedźwiedzki, G., & Butler, R. J. (2010). „Footprints pull origin and diversification of dinosaur stem lineage deep into Early Triassic“. Proceedings of the Royal Society B. 278 (1708): 1107–1113. doi: 10.1098/rspb.2010.1746

[9] Nesbitt, S. J.; Sidor, C. A.; Irmis, R. B.; Angielczyk, K. D.; Smith, R. M. H.; Tsuji, L. A. (2010). „Ecologically distinct dinosaurian sister group shows early diversification of Ornithodira“. Nature. 464 (7285): 95–98. doi: 10.1038/nature08718

[10] Barrett, Paul M.; Nesbitt, Sterling J.; Peecook, Brandon R. (2015). „A large-bodied silesaurid from the Lifua Member of the Manda beds (Middle Triassic) of Tanzania and its implications for body-size evolution in Dinosauromorpha“. Gondwana Research. 27 (3): 925–931. doi: 10.1016/j.gr.2013.12.015

[11] Nesbitt, S. J.; Barrett, P. M.; Werning, S.; Sidor, C. A.; Charig, A. J. (2013). „The oldest dinosaur? A Middle Triassic dinosauriform from Tanzania“. Biol. Lett. 9 (1): 20120949. doi: 10.1098/rsbl.2012.0949

[12] Kammerer, C. F.; Nesbitt, S. J.; Shubin, N. H. (2012). „The First Silesaurid Dinosauriform from the Late Triassic of Morocco“. Acta Palaeontologica Polonica. 57 (2): 277. doi: 10.4202/app.2011.0015

———

1 Comment

Filed under Dějiny paleontologie, O dinosaurech obecně, Spekulativní paleontologie

One Response to Kdo byl prvním dinosaurem?

  1. :)

    Zdravím,
    jen jsem odskočila na co nejvíc aktuální článek a chtěla bych jen napsat, že vážně obdivuji Tvou vytrvalost s jakou píšeš! Doopravdy první blog, kde jsou po takovou dobu přidávány články pravidelně až do „současnosti“ 😀
    Řekl bych, že jsem mírně posedlá dinosaury a už se nemůžu dočkat až si přečtu každej příspěvek, co tu najdu 😀
    Takže určitě pokračuj, máš to tu skvělé a odvádíš skvělou práci! 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *